Producenci

Terrie Ex & Paal Nilssen-Love "Schobberdebonk" LP

Dostępność: średnia ilość
Wysyłka w: 48 godzin
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 65,00 zł 65.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

W kategorii dzikiego, pozbawionego wszelakich ram jazzu Schobberdebonk plasuje się w ścisłej czołówce wydawnictw 2016 roku. Czy to kogokolwiek dziwi? Chyba nie. Terrie Hessels, Paal Nilssen-Love, te postaci stanowią jakoś kategorii Q, prawdziwy holendersko-norweski miks noise’owo-jazzowej Ekstraklasy, gdyby takie coś istniało. A że nie istnieje, zostaje ich wspólny album, który, jak przystało na improwizowane wydawnictwa, miażdży słuchaczy od początku do końca swoim nieposkromionym wydźwiękiem.

Pisanie o free-improv. jest zajęciem, ba, zadaniem, karkołomnym. Bo cóż dodać poza tym, co można na płycie usłyszeć? Spotkanie muzyków, dwóch wybitnych artystów w swoich kategoriach brzmieniowych, Hessels, czyli Terrie Ex, czyli członek The Ex, oraz Paal Nilssen-Love, jeden z wybitniejszych norweskich jazzmanów, syn także uzdolnionego perkusisty Terry’ego, który wraz z żoną założyli jazzowy klub w Stavangerze (stamtąd pochodzi też Sindre Bjerga, a w mieście można zwiedzić muzeum… konserw, taka ciekawostka. Dość ciekawa, nieprawdaż?). Więc jest to spotkanie, jest wspólne granie. Perkusja Paala, gitara Terriego. Razem tworząca i dająca naprawdę niezłe pokłady noise’u, dziką wolność muzyki, nieskrępowane podejście do komponowania. Choć o komponowaniu w przypadku i improwizowanego jazzu i Schobberdebonk ciężko mówić. Bo obaj podjęli się wspólnego dzieła, obaj wyszli z założeniem własnych motywów, które, zapewne, wraz z rozwojem sytuacji zostawały modyfikowane. Najlepiej będzie o tym świadczyć „Gruppe Kop”, firmowany jako utwór numer trzy, choć na płycie znajdują się dwa indeksy (po brawach w drugim kawałku od razu wchodzi trójeczka). To właśnie tutaj, po odpowiednim przetarciu trwającym blisko dwadzieścia sześć minut, wydaje się, że materiał przybiera w pełni ukształtowaną, jakby wytrenowaną formę. Nie zarys, a konkretne motywy, które wybrzmiewają spójnie, niezależnie od tego, jaki riff zapoda Terrie Ex, na jaką rytmikę postawi Paal Nilssen-Love. Jest bezbłędnie.

Wcale nie tak znowu gorzej jest i w „KrotenKoker (Part 1)” i „KrotenKoker (Part 2)”, gdzie agresywne, pełne jazgotu gitary Hesselsa korespondują z raz dynamicznymi, raz całkowicie stonowanymi partiami norweskiego perkusisty. Chaotyczne dźwięki na pierwszy rzut, tak naprawdę skupiają wokół siebie całą gamę free-jazzowej struktury tworzenia melodii. Bardzo ciekawie muzycy wymyślili sobie zakończenie „KrotenKoker (Part 2)”, gdzie od szóstej minuty powoli wyciszając swoje instrumenty i robiąc tym samym przejście do „Gruppe Kop”. Tak naprawdę na Schobberdebonk otrzymujemy wszystko to, z czego znamy Terrie Ex i Paala Nilssen-Love. Duet niczym nie zaskakuje, ale to nie ma żadnego znaczenia. Jest po prostu bardzo dobrze. (FYH!) 

Ex and Nilssen-Love began playing together about ten years ago, first in Mats Gustafsson and Jim O’Rourke’s project Original Silence (The First Original Silence and The Second Original Silence, Smalltown Supersound, 2007), later on the short-lived trio OffOnOff (with Zu’s bass player Massimo Pupillo, Clash, Rune Grammofon, 2007) and solidified their musical bond in the Lean Left quartet (first presented as The Ex Guitars Meet Nilssen-Love/Vandermark Duo). Unlike Original Silence and OffOnOff, Lean Left is a working groups that already has released six album (the seventh one is due to be released soon). Ex and Nilssen-Love continued their extracurricular activity also outside the quartet. Schobberdebonk is their third duo album, following Hurgu! (PNL, 2011) and Gored Gored (Terp, 2013), and was recorded live at festival PiedNu at Le Havre, France on April 2015.

Ex and Nilssen-Love offer a different dynamics than the one of Baars and Ex. Nilssen-Love knows how to employ Ex great skills as a rhythm guitarist, his role in The Ex. Ex is a rhythm guitarist with highly imaginative concept of rhythm and time like no one else, but nevertheless, one that thrive on a hard, massive pulse, exactly the kind that Nilssen-Love keeps feeding him. Ex does not surrender easily to Nilssen-Love rhythmic attacks. He tries to suggest abstract, minimalist soundscapes, counter the pulse with loose strategy of tension building, color it with weird noises or suddenly steer it to other directions. But, finally, he interlocks with Nilssen-Love powerful blows. Then the two are simply irresistible. Nothing can stop their wild ride that ends, true to The Ex legacy, with a quote of an Ethiopian dance. (Free Jazz Blog).


 

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl