Producenci

Anna Zaradny feat. Fennesz "RE : EM" EP (12", 45RPM)

Dostępność: średnia ilość
Wysyłka w: 48 godzin
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 65,00 zł 65.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Punktem wyjścia dla „RE : EM” jest koncepcja remixu jako praktyki kompozytorskiej, poszerzającej klasyczne znaczenie zabiegu dostosowania utworu do ram rytmicznych i estetycznych danego gatunku (np. radiowej piosenki do klubu techno) o zdecydowane i świadome operacje zmieniające formę i właściwości dźwiękowe materiału źródłowego. „STOP THE CHAOS” Zaradny i „NEW fet OLD” Fennesza operują odmiennymi, ale charakterystycznym dla ich twórczości narracją, naturą brzmieniową i rysem kompozytorskim. Z oryginałami łączą je jedynie urywki brzmień i fragmenty struktur, poddane wielu zabiegom formalnym i edycyjnym tworzą w pełni autonomiczne utwory.


Praktyka ta wpisuje się w szerszą historię muzyki współczesnej, zrywającej z tradycyjnie pojmowanymi koncepcjami muzyki jako zamkniętej formy z określoną notacją, jednoznacznym autorstwem i czytelną tożsamością. Rozpoczynając od anarchistycznej idei plądrofonii i kultury remixu i mashupu podważającymi kapitalistyczną koncepcję praw autorskich, przez włączenie w proces twórczy przypadku u Johna Cage’a, do usytuowania słuchacza na poziomie równym kompozytorowi i wykonawcy wg koncepcji grupy Wandelweiser. Wszystkie te procesy myślowe nie tylko rozbrajają u podstaw system zachodniej muzyki orkiestrowej, ale otwierają twórczość dźwiękową na zupełnie nowe możliwości, czego plony zbierały awangardy XX wieku.

Wątek reinterpretacji i zaburzenia procesu twórczego jako droga poszukiwania alternatywnych interpretacji historii muzyki pojawiał się w wielu pracach Anny Zaradny powstających na przecięciu sztuk wizualnych i dźwięku. Na przykład „Lekcja kastracji” (2010) to próba obnażenia kiczu męskiego sopranu w kulturze popularnej na przykładzie fragmentu opery Händla. „GEN IUS” (2014) analizuje pojęcia geniuszu w kulturze czerpiąc inspiację z filmu „Mozart” Milosa Formana.,„NAJSŁODSZY DŹWIĘK KRĄŻĄCEGO FIRMAMENTU” (2011) odnosi się do koncepcja duszy jako symfonii Hildegardy z Bingen. „PUNCTUS CONTRA PUNCTUM” (2014) przenosi technikę kompozycyjnego kontrapunktu do relacji pomiędzy obrazem i dźwiękiem. „Język Wenus” (2012) to symboliczne odwołanie do kompozytorki i pianistki Tekli Bądarzewskiej.Podobne wątki możemy znaleźć również w ostatnich projektach Chrstiana Fennesza – solowy album „Becś” (2014, Editios Mego) bazuje na samplach z symfonii Mahlera, a w najnowszym projekcie „AIrEffect” (2015) wspólnie z duetem Ozmotic próbuje przenieść język filmu „La Jetee” Chris Markera na obraz dźwiękowy.

W tym kontekście „RE : EM” jest skompilowaną i zmiksowaną na nowo wypowiedzią na temat istoty muzyki, poszukiwania jej nowych znaczeń poprzez zderzanie pozornie rozłącznych światów i koncepcji. W „STOP the CHAOS” grind-core Antigamy przerobiony w wielowarstwową, intensywną strukturę zapętlonych wokaliz i mikrotonalnych analogowych dźwięków tworząc wizję dronowego juke’a. W zbudowanym na podobnej zasadzie „NEW feat OLD” Zaradny rozmywa klasyczny industrialny hiphop (OLD) w spektralnej syntezie sampla wokalnego (NEW), która u Fennesza poddana granularnym operacjom (NEW) kończy w klasycznych surferskich pasażach (OLD). Wzajemnie się przenikające i kontrastujące kolejne motywy dźwiękowe i struktury kompozycyjne wspólnie tworzą spójną, intensywną podróż, pokazującą jak wiele odmiennych punktów słyszenia mogą przybrać te same dźwięki, jak formuła uważnego słuchania nie musi być domeną jedynie ortodoksyjnych wyznawców redukcjonistycznego paradygmatu  muzyki eksperymentalnej. (Daniel Brożek)

 

 

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl