Producenci

Współcześni polscy kompozytorzy

Fabric Trio "Murmurs" LP

Fabric Trio "Murmurs" LP
Fabric Trio "Murmurs" LP

Frank Paul Schubert - soprano and alto sax, Mike Majkowski - bass, Yorgos Dimitriadis - drums.

Autor: Martin Schray:

Chyba wszyscy to znamy:k upujesz nową płytę i jak tylko jesteś w domu, włączasz ją. Słuchasz tego po raz pierwszy i myślisz: OK, mocny, dobry album. Potem słuchasz tego wielokrotnie i im częściej tego słuchasz, tym staje się lepszy. Odkrywasz ukryte walory, zaskakujące i ciekawe detale, rozpoznajesz, jaka to przyjemność. Takim właśnie albumem jest „ Murmurs ” Fabric Trio .

Strona A płyty przedstawia berliński zespół w składzie: Frank Paul Schubert (saksofon altowy i sopranowy), Mike Majkowski (bas) i Yorgos Dimitradis (perkusja) jako niemal klasyczne trio saksofonowe nawiązujące do legendarnego „Ornette’a Colemana” Golden Circle ” z Davidem Izenzonem i Charlesem Moffettem, ponieważ podobnie jak oni, trio działa niemal niezależnie, nie rozrywając kontekstu grupowego. Muzyka nie przytłacza słuchacza, ma naturalny, liryczny i elegancki flow.

W pierwszym utworze „ Jaw ” Schubert gra jasne, gardłowe i spójne linie, ekscytujące i pełne kontrastów, podczas gdy bas i perkusja towarzyszą mu niekonwencjonalnymi, monotonnymi biegami i wyboistymi bitami. Zespół propaguje tę koncepcję w „ The Salt of Pleasure ”, utworze, który przypomina bardziej introspektywne kawałki The Thing, podczas gdy „ Hook ” i „ Bristles ” sprawiają, że ponownie myślisz o Colemanie. Jak na razie byłby to dobry album, ale nie byłoby w nim też nic specjalnego. Z drugiej strony to się radykalnie zmienia. Trio prawie nie sięga po konwencjonalne i klasyczne struktury gry, dominującymi środkami stylistycznymi są wyobcowanie i kształtowanie ciszy. Podczas gdy Schubert gra melancholijne bluesowe linie w „ Decomposer ”, utworze, którego początek jest wręcz u progu bólu, bas i perkusja opuszczają swoją funkcję wspierającą i tworzą własny, melodyjny, rytmiczny i harmonijny świat, co prowadzi do nowej formy komunikacji w porównaniu do pierwszych utworów. Wygląda na to, że muzycy próbowali na nowo odkryć brzmienie swoich instrumentów.

Zwłaszcza „ Acorn/Tongue ”, najdłuższa i najbardziej ekscytująca kompozycja na płycie, próbuje na nowo zdefiniować brzmienie. Muzycy grają bliżej nieokreślone tony, saksofon Schuberta brzmi jak umierający smok, śmiertelnie ranny, wydychający parę z wielkich nozdrzy, zmęczony, zrezygnowany, skazany na zagładę. Uderzenia perkusji spadają na stworzenie jak grad, a bas towarzyszy temu dramatowi grając niezwykle wysokie i niskie rejestry lub pozostaje uderzając młotkiem perkusyjnych akordów. Cały utwór można uznać za zespół pejzaży dźwiękowych, dźwięk i cisza są równoprawnymi elementami struktury muzycznej samej kompozycji, a cisza stała się medium tworzącym napięcie strukturalne i koncentrację tonalną.

Jak mówiłem na początku: „ Murmurs ” to płyta niezwykła, wspaniała i porywająca, im głębiej się jej słucha, tym bardziej się rozwija.

„ Murmurs ” jest limitowany do 300 egzemplarzy

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena:

79,00 zł

szt.

ROIL "Raft of the Meadows" LP

ROIL "Raft of the Meadows" LP
ROIL "Raft of the Meadows" LP

Chris Abrahams -­ piano, Mike Majkowski ­- bass, James Waples ­- drums.

NoBusiness ma długą historię triów fortepianowych, od Marilyn Lerner/Ken Filiano/Lou Grassi’s Arms Spread Wide over Upcoming Hurricane Pascala Niggenkempera, Simona Nabatova i Geralda Cleavera po Plaything Gianniego Lenociego, Kenta Cartera i Billy’ego Elgarta. Ich najnowszym wydawnictwem jest ROIL, australijskie trio fortepianowe założone w 2007 roku, w skład którego wchodzą Chris Abrahams (p), Mike Majkowski (b) i James Waples (dr).

Abrahams jest znany głównie ze swojej współpracy z The Necks (odnoszącym duże sukcesy trio fortepianowym z udziałem Lloyda Swantona i Tony'ego Bucka) i podobnie jak oni, muzyka ROIL również powoli się rozwija – ale zapewnia bardziej otwarty kontekst. Jednakże, podobnie jak w The Necks, również nacisk położony jest na zbiorową improwizację i powtórzenia, aby stworzyć transową atmosferę. Skłonność Abrahamsa do dziwnych, ale prostych figur i elementów rytmicznych, bez ograniczania interaktywnych możliwości swobodnej improwizacji, doskonale łączy się z bardzo fizyczną i mocną grą na basie Majkowskiego oraz eleganckimi i subtelnymi wtrąceniami Waplesa.

Bardzo często utwory zaczynają się od wstępnych konstrukcji jednego z muzyków, zanim pozostali je skomentują, ale potem nigdy nie utkną w melodii czy rytmie, raczej przesuwają utwór w innym kierunku, co często zdarza się niemal niezauważalnie. Doskonałym przykładem takiego podejścia jest utwór tytułowy, w którym dominuje Majkowski, ze stoickim spokojem grający jedną nutę przy akompaniamencie Waplesa na talerzach. Następnie Majkowski postanawia zmienić linię basu i Waples odchodzi, ale wkrótce zastępuje go Abrahams grający bardzo kontrastowy i wyboisty free jazzowy wzór z niezwykle wysokimi tonami. Tymczasem Majkowski chwycił za łuk, a jego nieśmiałe arcos przyćmiły eksperyment. To kontrolowana energia, kanciaste tekstury i delikatna dynamika odróżniają ROIL od The Necks. O ile podejście The Necks jest bardzo przystępne, a czasem nawet oczywiste (co bardzo mi się podoba), ROIL zasługuje na swoją półkę, eksplorując struktury i barwy, które są niepokojące, fragmentaryczne i irytujące.

Raft of the Meadows dostępny jest na winylu w limitowanej edycji 300 egzemplarzy.

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena:

79,00 zł

szt.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl