Producenci

Distro

LIONEL MARCHETTI / EMMANUEL PETIT "DOCTEUR KRAMER" CD

LIONEL MARCHETTI / EMMANUEL PETIT "DOCTEUR KRAMER" CD
LIONEL MARCHETTI / EMMANUEL PETIT "DOCTEUR KRAMER" CD

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena:

35,00 zł

szt.

Martin Klapper / Johannes Bergmark "58 Tracks From A Common Orbit" CD

Martin Klapper / Johannes Bergmark "58 Tracks From A Common Orbit" CD
Martin Klapper / Johannes Bergmark "58 Tracks From A Common Orbit" CD

Martin Klapper: objects, toys, electronics,  Johannes Bergmark: specified instruments.

Płyta tak niezwykła, że jej opis zacznę od garści rzeczowych informacji. Mamy tu aż 58 utworów zarejestrowanych przez duet, którego instrumentarium stanowi niezliczona ilość przedmiotów, z których jedynie niewielką cześć stanowią "normalne" instrumenty, zaś reszta to przeróżne sprzęty domowe, zabawki, śmieci czy wreszcie tajemnicze obiekty własnej konstrukcji. Płyta to naprawdę wyjątkowa, ponieważ przy takim doborze środków stworzenie czegokolwiek, co może zainteresować kogoś więcej niż tylko twórcę, wymaga ogromnej dyscypliny. Trzeba przyznać, że Bergmark i Klapper udowodnili, iż jest to jednak możliwe, a efekt może być wręcz oszałamiający. Jak można się domyślić, akcja toczy się tu w zawrotnym tempie. Słuchacz jest wręcz bombardowany dźwiękami, z których każdy wydaje się nowy i niezwykły, a ich pochodzenia możemy się jedynie domyślać. Podział na utwory jest raczej umowny, ponieważ nie sposób usłyszeć przerw pomiędzy kolejnymi odsłonami. Co więcej, artyści zachęcają do słuchania ich w dowolnej kolejności, co w praktyce oznacza zupełnie nowe doświadczenie przy każdym odbiorze. Dźwięki są tak dziwne i jest ich tak wiele, że trudno mi znaleźć porównanie, które mogłoby w jakikolwiek sposób przybliżyć tę muzykę. Może szalona kreskówka bez obrazu? A może mozaika stworzona z chaotycznie rozrzuconych strzępków odgłosów naszej cywilizacji? A może skakanie po setkach kanałów telewizyjnych z zamkniętymi oczami? Właściwie wszystko to, i dużo więcej. Najważniejsze jednak, że można tej płyty słuchać z przyjemnością, co mnie samego, szczerze mówiąc, dziwi. Więcej nawet - słuchanie jej to fascynująca przygoda. Nie potrafię tego wytłumaczyć, bo sam byłem do niej uprzedzony zanim jej posłuchałem. Duet wystąpił na festiwalu Musica Genera w 2003 roku i koncert był fantastyczny, kiedy jednak dowiedziałem się, że ma się ukazać płyta, myślałem sobie: nie, to się nie sprawdzi, to trzeba widzieć". Myliłem się, warto sięgnąć po tę niezwykłą muzykę, jednak ostrzegam - jest to spore wyzwanie, choćby ze względu na intensywność i gęstość tego materiału. Na koniec muszę wspomnieć o tym, co moim zdaniem jest jednym z najważniejszych jej elementów, co sprawia, że słucha się jej dobrze, a co jest w muzyce improwizowanej spotykane niezwykle rzadko. Chodzi mi o ogromne poczucie humoru, ewidentne podczas koncertu, obecne również na płycie. Nieraz słuchając jej można wybuchnąć serdecznym śmiechem!

(-) Wojciech Mszyca jr. (Glissando)

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena:

35,00 zł

szt.

Olaf Rupp / Joe Williamson "Kernel Panic" CD

Olaf Rupp / Joe Williamson "Kernel Panic" CD
Olaf Rupp / Joe Williamson "Kernel Panic" CD

Olaf Rupp: acoustic guitar,  Joe Williamson: double bass.

You wake up and find a room full of things, but no music. Music has to be reinvented every day. You take your instrument and play - and there it is. Others come and talk about "influences" and f...jazz and clusters and all their helpless keywords. Joe Williamson and Olaf Rupp met in Berlin, Prenzlauer Berg in 1999 and played just from their simple inner impulse. They wanted to produce the sound that had to be produced. And why shouldn't they? Every craw does it. And every rusty garden door.

– Olaf Rupp

Album tak odmienny od poprzedniego, że przy pierwszym kontakcie wręcz szokujący. Ten całkowicie akustyczny duet gitarzysty i kontrabasisty podczas pierwszego słuchania przytłacza ilością dźwięków, intensywnością przekazu. Nagrywający wcześniej między innymi dla FMP Rupp i Williamson, znany choćby z tria Trapist, grają razem muzykę wymagającą absolutnego skupienia i niełatwą, głównie za względu na gęstość muzycznej materii. Szczególnie Rupp, dysponujący tyleż wirtuozowską, co nieortodoksyjną techniką, dosłownie bombarduje nas gitarowymi dźwiękami. Obaj muzycy operują technikami wykraczającymi poza tradycyjne traktowanie swoich (klasycznych, bądź co bądź) instrumentów, urozmaicając znacznie muzykę pod względem brzmieniowym. Obok momentów bardzo intensywnych pojawiają się również spokojniejsze, płyta jest bardzo różnorodna i wraz z kolejnymi przesłuchaniami dostarcza wciąż nowych wrażeń. Moim zdaniem jednak, przesłuchanie albumu w całości to wyzwanie, którego sam nie jestem w stanie podejmować zbyt często. Podobne wrażenie odniosłem na koncercie (muzycy wystąpili na festiwalu Musica Genera w 2003 roku) - fascynujący początkowo koncert zaczął się z czasem trochę dłużyć i pod koniec trudno już było utrzymać poziom skupienia, jakiego wymaga intensywność przekazu tego duetu. Z płytą jest podobnie, jednak pozwala ona słuchaczowi na indywidualny dobór odpowiedniej dawki muzyki; tym samym jej nadmiar przestaje być wadą.

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena:

35,00 zł

szt.

Splitter Orchestre "Splitter Musik" 3 X CD

Splitter Orchestre "Splitter Musik" 3 X CD
Splitter Orchestre "Splitter Musik" 3 X CD

Liz Allbee - trumpet / Boris Baltschun - analog synthesizer / Burkhard Beins - percussion / Anthea Caddy - cello, electric bass / Anat Cohavi - clarinet / Mario de Vega - electronics / Axel Dörner - trumpet / Kai Fagaschinski - clarinet / Robin Hayward - tuba / Steve Heather - percussion / Chris Heenan - contrabass clarinet / Mike Majkowski - double bass, electronics / Magda Mayas - clavinet, harmonium / Matthias Müller - trombone / Andrea Neumann - inside piano, mixer, hydrophones / Morten Joh - percussion / Simon James Phillips - organ, piano, Korg CX3 / Jules Reidy - guitar / Ignaz Schick - electronics, turntables / Michael Thieke - clarinet / Clayton Thomas - double bass / Sabine Vogel - flutes, hydrophones / Biliana Voutchkova - violin / Marta Zapparoli - tape decks, hydrophones, radio receivers, antennas.

Hyperdelia z dumą prezentuje „Splitter Musik” – pierwszy album Splitter Orchester składający się wyłącznie z własnej muzyki zespołu. Poprzednie nagrania uwypukliły ogromny, przełomowy dorobek orkiestry we współpracy z Georgem Lewisem, The Pitch i Felixem Kubinem. To wydanie 3CD, trafnie zatytułowane „Splitter Musik”, po raz pierwszy prezentuje własny proces muzyczny orkiestry. Jako zespół improwizujący na dużą skalę, Splitter Orchester nie ma centralnego lidera i jest zorganizowany w oparciu o zasady demokracji bezpośredniej. Założony w 2010 roku Splitter to wyjątkowy kolektyw kompozytorów-wykonawców wywodzących się z różnych środowisk związanych z Echtzeitmusik, wolną improwizacją i muzyką eksperymentalną w Berlinie. Pomimo wieloletniej współpracy i w większości spójnego składu muzyków, zespół utrzymuje niesamowitą dynamikę, nieustannie wymyślając na nowo formaty koncertowe i procesy komponowania. Zbiorowa i swobodna improwizacja wiąże się z podejmowaniem ryzyka: wysiłek Splittera polegający na zintegrowaniu maksymalnie 24 muzyków bierze sobie to motto do serca. Rezultatem jest muzyka charakteryzująca się nieodłączną możliwością porażki. Splitter zawsze był także eksperymentem społecznym, kwestionującym hierarchie kompozytora i interpretatora, dzieła i wydarzenia. Dźwiękowo i muzycznie niejednorodne, ale wciąż stanowiące całość, wspólnota w różnicy. Słychać to także w trzech różnych utworach na „Splitter Musik”. Vortex to nagranie koncertu w berlińskim Silent Green w listopadzie 2019 roku. Ponad 30 poszczególnych utworów zostało zmiksowanych tak, aby przybliżyć sytuację odsłuchową w dawnym krematorium: muzycy zostali umieszczeni na balkonach okrągłej kaplicy, a publiczność poniżej. Słuchacze nagrania słyszą Splitter w jego naturalnym środowisku kolektywnej improwizacji: różne dźwięki nieokreślonego pochodzenia, maleńkie ptasie ćwierkanie, tendencje postrockowe z kulminacyjnymi crescendi, w innych miejscach radykalne przerwy i ciche, przypominające drony pasaże lub chwile nawiedzeń Lynchowskich. Imagine Splitter – drugi utwór na płycie – przyjmuje bardziej konceptualne podejście. Podczas pandemii Covid zespół musiał znaleźć inny sposób współpracy. W rezultacie Kai Fagaschinski poprosił wszystkich członków zespołu o nagranie się „solowo”. Tytuł utworu zawiera instrukcję: Wyobraź sobie Splittera. To, co słuchacze słyszą, to synteza 22 muzyków grających dla siebie i wyobrażających sobie, jak by to brzmiało, gdyby grali z całą grupą. Utwór jest nie tylko fantastycznie fikcyjną muzyką, ale także refleksją nad improwizacją jako całością, a zwłaszcza zespołem. Brzmi to dziwnie znajomo i przypomina muzykę, która nigdy nie powstałaby na żywo. W przypadku ostatniego utworu PAS Splitter dał swój pierwszy w historii koncert w plenerze i site-specific w sierpniu 2020 r. Muzycy ustawili się po jednej stronie rzeki Szprewy, w dokach obiektu Petersburg Arts Space w berlińskim Moabit, podczas gdy publiczność słuchała z przeciwnej strony. Nagranie rejestruje to wyjątkowe teatralno-muzyczne wydarzenie. PAS to muzyka ekologiczna, zbiorowa improwizacja samej grupy i jej (nie)dobrowolna współpraca z dźwiękami otoczenia: szczekaniem psów, przepływaniem łodzi, śmiechem dzieci, strzelającymi butelkami po piwie, chlupotaniem wody, śpiewem kaczek i oczywiście charakterystyczne, żartobliwe poszukiwanie siebie w środku muzyki. W przypadku wszystkich tych utworów, wydany na trzech płytach CD „Splitter Musik” stanowi migawkę bogatego i stale zmieniającego się organizmu, jakim jest Splitter Orchester.

Wydano 19 kwietnia 2024 r

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena:

110,00 zł

szt.

YÔKO HIGASHI / LIONEL MARCHETTI "OKURA 73°N - 42°E" CD

YÔKO HIGASHI / LIONEL MARCHETTI "OKURA 73°N - 42°E" CD
YÔKO HIGASHI / LIONEL MARCHETTI "OKURA 73°N - 42°E" CD

Dostępność: brak towaru

Cena:

35,00 zł

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl